نحوه تیمم بدل از وضو و غسل به همراه احکام کامل آن

یکی از پرسش هایی که مبتلا به خیلی از افراد است این است که در مورد نحوه تیمم بدل از وضو و غسل می خواهند بدانند و از احکام آن مطلع شوند.

در این پست از مجله اینترنتی بدونیم شما می توانید با این تیمم کاملا آشنا شوید.

در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه:

احکام شرعی آنلاین

نحوه تیمم بدل از وضو و غسل
نحوه تیمم بدل از وضو و غسل

چگونگی تیمم بدل از وضو چگونه است؟

دستور تیمم بدل از وضو یا غسل به قرار زیر است:

موارد واجب در تیمم بدل از وضو و غسل

در تیمم بدل از وضو یا غسل چهار چیز واجب است:
اول: نیت.
دوم: زدن كف دو دست باهم بر چیزی كه تیمم به آن صحیح است.
سوم: كشیدن كف هر دو دست به تمام پیشانی و دو طرف آن , از جائی كه موی سر می‌ روید تا ابروها و بالای بینی , و احتیاطا باید دستها روی ابروها هم كشیده شود.
چهارم: كشیدن كف دست چپ به تمام پشت دست راست , و بعد از آن كشیدن كف دست راست به تمام پشت دست چپ.

دستور دیگر در تیمم بدل از وضو یا غسل

احتیاط مستحب آن است كه تیمم را چه بدل از وضو باشد چه بدل از غسل , به این ترتیب بجا آورد: یک مرتبه دستها را به زمین بزند و به پیشانی و پشت دستها بكشد, و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و پشت دستها را مسح نماید.

کاملترین احكام اختصاصی تیمم

– اگر مختصری هم از پیشانی یا پشت دستها را مسح نكند تیمم باطل است , چه عمدا مسح نكند, یا مساله را نداند, یا فراموش كرده باشد.

ولی دقت زیاد هم لازم نیست و همین قدر كه بگویند تمام پیشانی و پشت دستها مسح شده كافی است.
– برای آنكه یقین كند تمام پشت دست را مسح كرده , باید مقدار بالاتر از مچ را هم مسح نماید, ولی مسح بین انگشتان لازم نیست.
پیشانی و پشت دستها را بنابر احتیاط باید از بالا به پائین مسح نماید, و كارهای آن را باید پشت سر هم بجا آورد و اگر بین آنها به قدری فاصله دهد كه نگویند تیمم می‌كند, باطل است.
– در موقع نیت باید معین كند كه تیمم او بدل از غسل است یا بدل از وضو, و اگر بدل از غسل باشد باید آن غسل را معین نماید مثلا بگوید برای غسل جنابت و چنانچه یک تیمم بر او واجب باشد و قصد نماید كه وظیفه فعلی خود را انجام دهد، اگرچه در تشخیص اشتباه كند تیممش صحیح است.
– در تیمم بنابر احتیاط استحبابی باید كف دستها و پشت دستها در صورت تمكن، پاک باشد.
– انسان باید برای تیمم انگشتر را از دست بیرون آورد, و اگر در پیشانی و دستها یا در كف دستها مانعی باشد, مثلا چیزی به آنها چسبیده باشد, باید برطرف نماید.
– اگر پیشانی یا پشت دستها زخم است و پارچه یا چیز دیگری را كه بر آن بسته نمی تواند باز كند, باید دست را روی آن بكشد, ونیز اگر كف دست زخم باشد و پارچه یا چیز دیگری را كه بر آن بسته نتواند باز كند, باید دست را با همان پارچه به چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستها بكشد.
– اگر پیشانی و پشت دستها مو داشته باشد اشكال ندارد, ولی اگر موی سر روی پیشانی آمده باشد, باید آن را عقب بزند.
– اگر احتمال دهد كه در پیشانی و كف دستها یا پشت دستها مانعی هست چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد, باید جستجو نماید تا یقین و اطمینان كند كه مانعی نیست.
– اگر وظیفه او تیمم است و نمی تواند تیمم كند, باید نائب بگیرد.

در مورد كسی كه نائب می‌ شود هم باید او را با دست خود او تیمم دهد, واگر ممكن نباشد باید نائب، دست خود را به چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستهای او بكشد.
– اگر در بین تیمم شک كند كه قسمتی از آن را فراموش كرده یا نه، چنانچه از محل آن گذشته به شک خود اعتنا نكند و اگر نگذشته باید آن قسمت را بجا آورد.
– اگر بعد از مسح دست چپ شک كند كه درست تیمم كرده یا نه، در صورتی كه احتمال بدهد كه در حال عمل کردن ملتفت بوده، تیمم او صحیح است و چنانچه شک او در مسح دست چپ باشد، لازم است او را مسح كند مگر آنكه در عملی كه مشروط به طهارت است داخل شده و یا موالات فوت شده باشد.
– كسی كه وظیفه اش تیمم است نمی تواند بنابر احتیاط پیش از وقت نماز برای نماز تیمم كند ولی اگر برای كار واجب دیگر یا مستحبی تیمم كند و تا وقت نماز عذر او باقی باشد می‌ تواند با همان تیمم نماز بخواند.
– كسی كه وظیفه اش تیمم است اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقی می‌ ماند، در وسعت وقت می‌ تواند با تیمم نماز بخواند ولی اگر بداند تا آخر وقت عذر او برطرف می‌ شود، باید صبر كند و با وضو یا غسل نماز بخواند.

و نیز اگر امید دارد كه عذرش برطرف شود، احتیاط واجب آن است كه صبر كند و با وضو یا غسل نماز بخواند یا در تنگی وقت با تیمم نماز را بجا آورد.
– كسی كه نمی تواند وضو بگیرد یا غسل كند، اگر یقین كند یا احتمال بدهد كه عذرش برطرف نمی شود، می‌تواند نماز های قضای خود را با تیمم بخواند.

ولی اگر بعدا عذرش برطرف شد باید دوباره آنها را با وضو یا غسل بجا آورد.
– كسی كه نمی تواند وضو بگیرد یا غسل كند جایز است نماز های مستحبی را مثل نافله‌ های شبانه روز  (كه وقت معین دارد) باتیمم بخواند.

ولی اگر احتمال دهد كه تا آخر وقت آنها، عذر او برطرف می‌ شود، احوط آن است كه آنها را در اول وقتشان بجا نیاورد.

– كسی كه احتیاطا غسل جبیره ای و تیمم نماید مثلا جراحتی در پشت اوست اگر بعد از غسل و تیمم نماز بخواند و بعد از نماز، حدث اصغری از او سر بزند مثلا بول كند، برای نماز های بعد، بدل از غسل احتیاطا تیمم كند و وضو هم بگیرد.
– اگر بواسطه نداشتن آب یا عذر دیگری تیمم كند، بعد از بر طرف شدن عذر، تیمم او باطل می‌ شود.
– چیز هائی كه وضو را باطل می‌ كند، تیمم بدل از وضو را هم باطل می‌ كند و چیز هائی كه غسل را باطل می‌ نماید، تیمم بدل از غسل را هم باطل می‌ كند.

– كسی كه نمی تواند غسل كند، اگر چند غسل بر او واجب باشد جایز است یک تیمم بدل از آنها بنماید.

و احتیاط مستحب آن است كه بدل هر یک از آنها یک تیمم نماید.
– كسی كه نمی تواند غسل كند، اگر بخواهد عملی را كه برای آن غسل واجب است انجام دهد، باید بدل از غسل تیمم نماید.

و اگر كسی كه نمی تواند وضو بگیرد و بخواهد عملی را كه برای آن وضو واجب است انجام دهد، باید بدل از وضو تیمم نماید.
– اگر بدل از غسل جنابت تیمم كند، لازم نیست برای نماز وضو بگیرد.

ولی اگر بدل از غسلهای دیگر تیمم كند، كفایت از وضو نمی نماید پس چنانچه اگر نتواند وضو بگیرد، باید تیمم دیگری هم بدل از وضو بنماید.
– اگر بدل از غسل جنابت، تیمم كند و بعد كاری كه وضو را باطل می‌ كند برای او پیش آید، چنانچه برای نماز های بعد نتواند غسل كند، باید بدل از غسل تیمم نماید.
– كسی كه باید برای انجام عملی مثلا برای خواندن نماز بدل از وضو و بدل از غسل تیمم كند، اگر در تیمم اول نیت بدل از وضو یا نیت بدل از غسل نماید و تیمم دوم را به قصد اینكه وظیفه خود را انجام داده باشد بجا آورد، كفایت می‌كند.
– كسی كه وظیفه اش تیمم است اگر برای كاری تیمم كند، تا تیمم و عذر او باقی است، كار هایی را كه باید با وضو یا غسل انجام داد, می تواند بجا آورد.

ولی اگر عذرش تنگی وقت بوده یا با داشتن آب برای نماز میت یا خوابیدن تیمم كرده، فقط كار هایی را كه برای آن تیمم نموده می‌ تواند انجام دهد.

مواردی که بهتر است نماز های تیممی قضا شود

– در چند مورد بهتر است نماز هائی را كه انسان با تیمم بدل از ضو یا غسل خوانده، قضا نماید:

اول: آنكه از استعمال آب ترس داشته و عمدا خود را جنب كرده و با تیمم نماز خوانده است.
دوم: آنكه می‌ دانسته یا گمان داشته كه آب پیدا نمی كند و عمدا خود را جنب كرده و با تیمم نماز خوانده است.
سوم: آنكه تا آخر وقت، عمدا در جستجوی آب نرود و با تیمم نماز بخواند و بعد بفهمد كه اگر جستجو می‌كرد، آب پیدا می‌ شد.
چهارم: آنكه عمدا نماز را تاخیر انداخته و در آخر وقت با تیمم نماز خوانده است.
پنجم: آنكه می‌ دانسته یا گمان داشته كه آب پیدا نمی شود و آبی را كه داشته ریخته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *